Sitecom WMA-1000 Wi-Fi Music Player incl. AirPlay & DLNA support

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 9 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sitecom WMA-1000 Wi-Fi Music Player incl. AirPlay & DLNA support op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

5,4

Rob 16-07-2020

Wat een waardeloos ding

Na alles te hebben geprobeerd heb ik hem niet aan de praat gekregen hij koppeld nergens mee.
Dus voordat ik een te hoge bloeddruk zou krijgen keurig terug in het doosje gedaan en hup in de cliko en wat een rust geeft dat.

Pluspunten

• Niet gevonden

Minpunten

• Van alles

Ivo3000 01-05-2016

Ik heb dit apparaat een klein jaar en gebruik hem maar af en toe. En het is elke keer een verrassing of hij het doet, of niet. Doet hij het niet, dan moet ik de router herstarten, de media player en mijn telefoon. En dan nog is het onzeker of hij het doet. Maar nu doet hij het helemaal niet meer. Na een uur zoeken ben ik erachter: het apparaat werkt niet meer met iOs9 van Apple. Op de website van Sitecom staat doodleuk: hier is geen oplossing voor. Fijn dat ik 10 jaar garantie heb, maar dit valt er natuurlijk niet onder. Dus ik zit nu met een onbruikbaar apparaat.

Gertje 01-11-2015
9 december 2014 de eerste gekocht bij Alternate, deze werkte elke keer een paar minuten en daarna in het geheel niet. Op 15 december 2014, van Alternate, een nieuwe gekregen en die deed het wel meteen goed.
Echter, tijdens gebruik ongelofelijk veel moeten resetten totdat afgelopen september (2015) het apparaat niets meer deed (voeding defect).
Van Alternate op 18 september 2015 weer een nieuwe gekregen. Deze deed het weer zoals de vorige, dus alweer diverse malen een reset uitgevoerd, dan zat 'ie weer zichtbaar in het netwerk.
Maar vandaag (1 november 2015) weigert hij weer alle dienst.
NU, na bijna een jaar geterroriseerd te zijn door de Sitecom WMA-1000, ben ik het zat en gooi 'm in de vuilnisbak!!!
Wat een WAARDELOOS WANPRODUCT!!!
Mijn advies: NIET KOPEN dus!!!

BartBxl 23-09-2015
Airplay werkt(e) prima (mac, iphone, ipad), ZEER tevreden.
MAAR! iOS9 heeft Airplay helemaal herwerkt, en sindsdien willen mijn toestellen er niet meer mee praten.
Dus: ALS je Apple producten gebruikt EN je gaat over op iOS9: vergeet 't. Ik denk niet dat 't ding een firmware uprade mogelijkheid heeft, zelfs als sitemcom zich de moeite zou getroosten..

AFLAAP 14-10-2015

Na eerdere teleurstelling dat geen compatibiliteit met Spotify vanaf Android is (in tegenstelling tot wat beloofd is), nu ook hetzelfde probleem, na update iOS 9 werkt Airplay vanaf Apple apparaten niet meer met de WIFI music player. Op de karige site van Sitecom is uiteraard niets te vinden.

Lolters 21-01-2016

Hetzelfde verhaal hier, en de meneer van sitecom wist mij te vertellen dat ze GEEN firmware upgrade gaan doen omdat ze de complete software zouden moeten herschrijven.
Ik heb gezegd dAt het de moeite van het vermelden waard is op hun site...dat vond hij ook, maar tot nu toe niets...jammer

aadx 16-05-2015
Een waardeloos ding. Ik heb een sitecom router. Ben ik heel tevereden mee. Ook met de app voor op mijn tablet. Dus op zoek naar een audio player dacht ik "meteen maar een goeie".
Hij werd snel geleverd. Het insteken van van twee stekkertjes was niet moeilijk. Het op het WPS/OPS knopje ervan en van de router drukken ging ook eenvoudig. Alleen, hoe weet ik dat de twee verbinding met elkaar hebben? Over LED's, kleuren van LED's en hun betekenis laat de handleiding zich niet uit. Nou ja, wat kan er fout gaan?

Vervolgens op zoek naar de app van Sitecom voor mijn Samsung tablet SM-T700 met Android 4.4.2. Je kan in de Playstore zoeken wat je wilt, met welk steekwoord ook, de app van Sitecom is niet te vinden. Een vreemde app geprobeerd. Werkte niet.
Na heel veel gepuzzel contact met de ondersteuning van Sitecom gezocht. Blijkt een ingehuurd bedrijf: Network Solution Centre, tel. 0900 381 0002, 80 cent per minuut. Zij vertelden mij dat Sitecom de app uit de Playstore verwijderd heeft. Zonder dat ook maar ergens te vermelden en zonder een alternatief voor te stellen. Daarom in samenspraak BubblePNP geïnstalleerd. Na heel veel gehannes en een half uur en 24 euro later nog geen resultaat. Men adviseerde om via webmail met Sitecom contact op te nemen.

Via de webmail vernam ik dat op de router UPnP gezet (enabled) moest zijn. Met de handige app van Sitecom voor mijn router lukte dat niet vanaf mijn tablet. Die instelling is met de app niet te vinden. Dan maar vanaf mijn PC. Als computerfanaat beschik ik daar gelukkig nog over. Vanaf de PC lukte deze instelling.En wonderlijk (na zoveel gepruts), ik kon op mijn tablet opgeslagen muziekstukken via de Music Player op mijn audiosysteem afspelen. Alleen interesseerde mij dat nauwelijks. Ik wilde internetradio afspelen, bijvoorbeeld via TuneIn. Gaat via Bluetooth en Chromecast goed. Vanwege hun beperkingen, resp. gering bereik en ook TV moet aan, zocht ik juist zoiets als Music Player. En juist dat werkte niet. Blijk ik een licentie van de app BubblePNP te moeten kopen. Balen natuurlijk, maar de 4 euro extra toch maar betaald. Aanvankelijk hielp dat niet. Ik zou de tablet moeten rooten. Daarmee krijg je het volledige beheer van de tablet. Rooten schijnt wel wat gevaarlijk te zijn. Ik heb me suf gezocht naar een eenvoudige app of programma om te routen. Tevergeefs. Het is mij te link en te omslachtig.

Wat ik vervolgens allemaal gedaan heb weet ik niet meer, maar het ding werkt.

Sitecom mag van mij best eerlijk zijn in haar advertenties en op haar website. Door het ontbreken van hun app is het product volslagen compleet terwijl de bijgesloten en op hun site te vinden documentatie net zo gebrekkig is.

Laat Sitecom alsjeblieft niet meer hoog van de toren roepen (wat ze doet) "We hebben er alles aan gedaan om de WiFi Music Player zo eenvoudig en gebruiksvriendelijk mogelijk te maken.".

Aad van der Arend

aadx 16-05-2015

In de een na laatste alinea moet natuurlijk "INcompleet" in plaats van "compleet" staan.
Aad

Sitecom Webcare 19-05-2015

Geachte heer van der Arend,

Jammer om te horen dat er veel (onnodig) misgelopen is. Graag komen wij met u hierover in contact. Mocht u dit willen, zou u dan met ons contact willen opnemen via het e-mailformulier of live chat? De contactopties vindt u hier: http://www.sitecomlearningcentre.com/nl/products/wma-1000v1001/wi-fi-music-player/contact

Met vriendelijke groeten,
Maarten

jwridder 27-03-2015
Dit apparaat aangeschaft na enig speurwerk op internet.
De installatie is zeer simpel, volg de paar stappen in de handleiding en de verbinding met je thuisnetwerk is tot stand gebracht.
De app voor Android voor de WMA-1000 is op dit moment niet beschikbaar dus een alternatief geïnstalleerd.
Even een muziekfile op mijn NAS via de tablet geselecteerd en spelen!
De geluidskwaliteit is perfect, kan nu vanaf de bank muziek selecteren en afspelen via mijn simpele radio-versterker door middel van de WMA-1000.
Als je de voedingsspanning weghaalt als je de WMA-1000 niet gebruikt (b.v. 's nachts) en hem later weer aansluit dan is de netwerkverbinding snel weer tot stand gebracht zonder dat je iets hoeft te doen.
Na registratie heb je 10 jaar garantie van Sitecom, ik ben er blij mee.

vanekelen 29-01-2015
Was makkelijk te installeren,vooral ook met de instructie video. Echter: in tegenstelling tot de info bleek Spotify op mijn Android telefoon niet te verbinden omdat Spotify en Youtube nog geen DNLA gebruiken. Ook is de in de overigens duidelijke gebruiksaanwijzing vermelde Sitecom media controller app niet meer in de lucht en de helpdesk kan mij niet vertellen wanneer wel. Er zijn echter op google play voldoende goede andere apps hiervoor te vinden. Het lukt dan wel (en met een verbluffende kwaliteit!) om mijn smartphone via deze wifi media player met mijn eigen AV speler te verbinden>
Jammer van het missen van Spotify. Met Airplay van Apple lukt het overigens , volgens sitecom, wel!
Kortom: mooie optie om je geluid via internet op je "oude"apparatuur te krijgen, maar nog niet optimaal!

DaShop 04-11-2014
Leuk apparaat maar de beloofde ondersteuning van Spotify werkt niet. Slordig! Dat ligt niet aan mijn technische vaardigheden want in een recent artikel in het blad Computer Idee wordt vermeld dat zij het ook niet voor elkaar kregen. Met Airplay (o.a. iTunes op de PC / je iPhone) werkt het echter uitstekend.

Bij de installatie was het even lastig om het juiste 'Sitecom' apparaat te vinden omdat er blijkbaar nogal veel Sitecom apparaten in mijn omgeving gebruikt worden. Daarna was de installatie redelijk simpel (zie filmpje op hun website). Voor de nodige koppeling van de WMA-1000 aan je router met behulp van de WPS / OPS knop, is het wellicht nodig om WPS/OPS in je router eerst te activeren. UPC heeft deze functie bv standaard uitstaan in hun routers.

+ Werkt goed met Airply en geeft goed geluid
-- Beloofde ondersteuning van Spotify werkt niet

Jan_Sl 10-11-2014

Ik snap niet zo goed wat het problem is, want je zegt dat de feature 'Airplay' goed werkt, maar de Spotify-ondersteuning niet.
De WMA-1000 heeft geen flauw benul welke applicatie het geluid verstuurd. Hoeft ook niet, want dit wordt afgevangen door het Apple protocol 'Airplay': die stuurt al het geluid van de iPhone door naar de WAM-1000, dus ook van Spotify, YouTube etc.
Hiervoor moet je wel zorgen dat zowel de WMA-1000 als de iPhone op jouw eigen WiFi netwerk zitten. En hierin ondervind ik dan problemen aan de iPhone kant zelf.

Mijn iPhone 5S (iOS 8) vindt soms de WMA-1000 niet, terwijl de iPhone 4S (iOS 7) van mijn vrouw keurig verbinding kan maken. Ik merk ook dat de iPhone moeite heeft om muziek van Spotify te downloaden en direct door te sturen naar de WMA-1000. Soms werkt dit uren goed, soms verbreekt de verbinding na 15 minuten al. Of zou het de WiFi router zijn die hier moeite mee heeft ?

Ik weet niet welke van de 3 apparaten de bottleneck is (WiFi router, iPhone of WMA-1000) maar echt stabile loopt het niet. Ik had liever een Airplay device gehad die je met een UTP-kabel op het netwerk kan aansluiten, dan heb je al die WiFi problemen niet.
Heeft er iemand een suggestie ?

Jan_Sl 07-07-2014
Ik heb al jaren een Marantz dock voor mijn iPod op mijn stereo versterker aangesloten. Al mijn CD's opgeborgen en alle muziek in 1 apparaatje. Nu heb ik de iPod op mijn autoradio aangesloten en de iPhone op de dock aangesloten. Muziek kon ik wel horen maar opladen deed'ie niet meer. Met de laatste iOS update geeft'ie ook geen muziek meer door (en bedankt Apple :-( ) en dus is deze dock onbruikbaar geworden.

Ik ben zoek gegaan naar iets anders om niet alleen de lokaal opgeslagen muziek via de stereo af te spelen, maar ook streaming muziek van bv. Spotify. Omdat het wel om een telefoon gaat, is het plaatsen op een dock niet zo handig: als bv de telefoon gaat of je wilt de telefoon voor andere dingen gebruiken, moet je 'm van de dock afhalen.
Dan moet het dus een draadloze oplossing worden. Hierin heb je twee smaken:

--- Bluetooth
--- WiFi

In eerste instantie naar een BT oplossing gekeken, omdat dat voor zo'n beetje alle merken cell phones wel werkt. Maar omdat BT een beperkte bandbreedte heeft, wordt alleen gecomprimeerd muziek gestreamed en dit levert geluidskwaliteitverlies op. Daar heb ik mijn dure speakers niet voor aangeschaft.

Toen dus een Wifi oplossing gezocht en dat valt nog niet mee. Uiteindelijk bij deze Sitecom WMA-1000 uitgekomen en ben er helemaal blij mee. Wat een goede geluidskwaliteit zeg !

Ik ben helemaal niet tevreden met de iPhone (mijn Samsung Android phone is veel handiger maar daarop krijg ik geen corporate email). Maar nu heb ik iets geweldigs gevonden waar Apple veel beter in is dan Android: 'AirPlay'.

Dit is een ingebouwde optie in iOS, waarmee je ALLE geluid die eerst over de telefoonspeaker gaat nu wordt gestreamed naar je Airplay device zoals deze WMA-1000 en vervolgens op je luidsprekers wordt afgespeeld. Er is 1 uitzondering: een telefoongesprek wordt niet gestreamed. Maar muziek van de iPhone zelf, YouTube, Spotify en games worden allemaal gestreamed via de Airplay optie.

Installatie is kinderlijk eenvoudig. Het kleine kastje heeft een micro USB plug voor de power en er is een digitale optische kabel en een analoge tulp plug kabel (cinch) meegeleverd. Standaard is dit kastje een eigen wireless netwerk waar je je telefoon aan kunt koppelen, maar dan kun je niet op Internet met je telefoon.

Daarom heb ik de WMA als client op mijn eigen WiFi gekoppeld. Dit vergt een klein beetje tijd, maar iemand die weet hoe je een router moet configureren, dan is dit kinderspel. Het nadeel tijdens installatie is, zodra je het SSID en wachtwoord opgeeft en verbindt met jouw netwerk, dan krijgt'ie een IP-adres toegewezen en is het even lastig te achterhalen welke dit is. Dit IP adres heb je nodig om vanuit
je notebook/tablet te "browsen" en toegang te krijgen tot de configuratie. Daarna heb ik 'm een vast IP adres gegeven en wachtwoord veranderd (maximaal 6 characters, da's wel een beetje kort). Nu heb ik overal in mijn thuisnetwerk toegang tot deze WMA-1000 !

Volgens de handleiding kun je ook vanaf je PC met Windows Media Player muziek naar deze Sitecom streamen, maar mijn media player vond 'm niet. Vanuit iTunes (Windows) werkt dit perfect: Airplay-knopje drukken en vertellen dat de muziek niet naar de PC-speakers moet maar naar de Sitecom. En de op zolder opgeslagen muziek wordt in de woonkamer afgespeeld ! Er is ook een Remote App zodat je de iTunes-muziek kan regelen via je telefoon, maar deze heb ik nog niet aan de praat gekregen (pas 1 dag Sitecom in huis).

Heb je een Android telefoon, dan is de Airplay optie niet handig. Er zijn wel speciale Apps die dit simuleren, maar om de juiste geluidskwaliteit te streamen vanaf Android moet je Root Access hebben (is niet standaard) en daar moet je e.e.a. voor doen (niet geprobeerd). Standaard wordt dus "Speaker Mode" gebruikt en dit geeft een waardeloos geluid, veel tikken en ruis op de lijn en valt regelmatig weg.

Naast het protocol 'Airplay' ondersteunt de WMA-1000 ook 'DLNA'. Dit is een standaard protocol die ook door bv. sommige routers en TV ondersteund wordt en waarmee je media bestanden kan delen met andere apparaten. Hiervoor heb ik de
speciale Sitecom Media App gedownload, die zonder problemen mijn DNLA-router vindt. Hier hangt echter geen HDD meer aan (ergens anders voor gebruikt). Had die er wel aan gehangen, dan kun je met je Android telefoon eenvoudig muziek van je
DLNA Media Player laten afspelen via je stereo speakers.

Conclusie: heb je een iPhone, een versterker zonder WiFi en wil je goede kwaliteit geluid van verschillende bronnen draadloos via je stereo luidsprekers hebben, dan is deze Sitecom WMA-1000 een geweldige uitkomst. Sitecom is al een gerenomeerde naam als het gaat om WiFi netwerk apparatuur en veel vertrouwen in hun product hebben ze ook al: als je je online registreert krijg je 10 jaar product garantie.

Ik verwacht er veel plezier van te gaan hebben :-)